|
|
|
|
prindi | saada
sõbrale |
kommentaarid e-postile | |
|
|
Väikesepalgaliste lapsed jäävad eemale klassiekskursioonidest
(2)
|
|
|
|
Väiksema sissetulekuga lapsevanemate hulgas süveneb nördimus koolmeistrite suutmatuse üle ohjata klassijuhatajate ja jõukamate lapsevanemate kirge järjest kaugemate ja kulukamate klassiekskursioonide järele.
Neljanda klassi poisi isa on nõutu, kuna tal pole tagataskust välja panna pooltteist tuhandet krooni lapse suvise Euroopa reisi jaoks. Nii poisile kui tema vanematele pakub vähe lohutust, et nad pole klassis ainukesed, kel võsukeste ekskursioonile saatmiseks raha pole.
Kui kümne-kahekümne aasta eest piirdusid koolide keskastme reisid Eestimaa kaunite kohtadega, siis täna on neid välja tõrjumas tung Soome, Rootsi, Tsehhi, Serena veeparki, Muumimaale, Pipi- ja Legolandi. Turismifirmad pakuvad selleks lahkesti erinevaid reisipakette. Pahatihti on koolis just klassijuhatajad, kes neid vahendavad.
Kuressaare Gümnaasiumi õppealajuhataja Maidu Varik möönab, et klassijuhataja ametijuhendis ei ole kohustust, et ta reise peaks korraldama. “Aga see on pikaajaline traditsioon. Tahaks, et lapsed saaksid käia ja näha,” räägib ta.
Orissaare Gümnaasiumi õppealajuhataja Juta Porgand nentis, et kooli reisigeograafia on piirdunud põhiliselt Eestiga, kuid sõite on tehtud ka Lätti, Leetu, Sankt-Peterburgi ja vanemates klassides Soome. Tänavu kavandatakse üheksanda klassi õpilastele sõitu Prahasse.
“Sisuliselt on nii, et kellel on raha, see sõidab. See ei ole korrektne, aga mina ei saa sinna midagi parata,” nentis Juta Porgand. Isegi taidluskollektiivide lapsed ei ole tema sõnul kõik saanud alati rahapuudusel esinemisreisidel käia. Osa lapsi on siiski vallalt rahaliselt abi saanud.
“Klassitunde koha pealt on küll nii, et kõikide võimalused ei ole ühesugused, see on ikkagi reaalsus. Kui neid võimalusi pole, siis osa inimesi jäävad lihtsalt kõrvale,” rääkis Maidu Varik. Ta lisas, et isegi Tallinna-sõitudele ei saa üks või teine tihtipeale kaasa tulla, kuna kodused võimalused on piiratud.
Juta Porgand viitas, et klassiekskurisoonide puhul on raha hakatud koguma juba sügisest peale, väikeste osade kaupa, mis annab parema võimaluse ka pisema sissetulekuga perede lastele.
Maidu Varik lisas, et otsis oma klassile Itaalia reisiks sponsoreid ja sai nii mõned lapsed kaasa võtta, kellel ei olnud reisi eest raha maksta.
Variku sõnul on Kuressaare Gümnaasiumis püütud ka klassijuhatajaid selles vallas aidata. “Praegu käib meil projektikoolitus, et inimesed õpiks leidma sponsoreid ja hankima raha,” selgitas ta.
Haridusministeeriumi üldhariduse osakonna korraldustalituse juhataja Ants Eglon tõdes, et kooliekskursioonide laienev geograafia pole mureks mitte ainult Saaremaal. Ta nentis, et ministeeriumil tuleb igal aastal neid küsimusi ette, kõige rohkem algklassides.
“See on eestlaste tõusiklikkuse näitaja. Küll tahetakse Hispaaniasse või kuhu veel ja isegi õppeaasta sees. Üksikud klassides on, kes keeravad üles, kui õpetaja seda mängu kaasa mängib, siis paratamatult on üks osa, kes on mängust väljas,” rääkis Eglon.
Tema sõnul pole õppekäik, matk, ekskursioon mitte võõrasse paika jäätisesöömise retk, vaid õppeprotsessi jätk.
Kui tekib klassis probleem, mida ei suuda lahendada ei õpetaja ega koolijuht, siis peavad sekkuma järelvalveorganid, vahendas Eglon. Valiku “läheme või ei lähe” asemel tuleb tema sõnul küsimus püstitada: “kui läheme, siis kõik”. “Klassijuhataja oma tegevusega ei saa sotsiaalset ebavõrdsust võimendada,” tõdes Ants Eglon.
Ants Eglon: ka üks ei tohi kõrvale jääda
“Klassijuhataja peab jälgima, et ta meie sotsiaalse diferentseerituse süvenemist ei võimendaks ei klassiekskursioonide ega muude ühiste ettevõtmistega. Ka üks ei tohi jääda kõrvale. Kui ta otsustab, et sõit ühte või teise kohta tehakse, peab ta hoolitsema, et need üks või kaks last, kelle peredel ei ole võimalik seda raha välja panna, et ta võtab enda mureks ja hooleks see raha muretseda. Kui klassijuhataja ütleb, et Jüri või Mari peab välja jääma, kuna tal pole raha, siis see pole klassijuhataja.”
|
|
|
 |
|
|
MEHIS TULK Meie Maa 22-03-2001 |
|
|
|
Jaga | |
 | | |
|
|
|
|
|
|
|
|