Esmaspäev, 12. aprill Tee avaleheks |Hakka fänniks!
saarlane.ee
  Kalender
  Kontaktid
  Dokumendid
  Lemmikviited
  Koputaja
  Kasutaja profiil
Uudised
  Saaremaa
  Hiiumaa
  Eesti
  Välismaa
  Uus meedia
  Arhiiv
Kuulutused
Foorum
Kuhu minna?
Mängud
E-kaart
Galerii
Kataloog
I-kaart
Webmail
Naljanurk
Toob Saarlase sinuni!
Toob Saarlase sinuni!
Toob Saarlase sinuni!
Täna kell 09:30
Temperatuur: 6.3°C
Õhurõhk: 761.7 mmHg
Õhuniiskus: 78 %
Tuule kiirus: 6 m/s
Vaata täpsemalt >
  E-post Parool .Uus kasutaja | Unustasin parooli
 
  | prindi | saada sõbrale | kommentaarid e-postile |  
  Alar saab ainulaadse maja  
 
   
Alari katte viimane makett valmis arhitekt Toomas Ranki käe all neli kuud tagasi. Foto: Harda Roosna
_Pilt 1 | 2 | Järgmine >
Eesti esimene tekstiilarhitektuuri objekt kerkib Sõru sadamas

Valmiva Sõru merekeskuse suurimaks vaatamisväärsuseks saab Eesti viimase puust purjelaeva Alari kate, mis eemalt meenutab täispurjedes laeva. Tegemist on Eesti esimese ja ainulaadse tekstiilarhitektuuri näidisega, mille projekteeris arhitekt Toomas Rank.

Sõru sadama ehitustööde, traktorite, ekskavaatorite ja ehitusmeeste sagimise keskel seisab päevinäinud puust purjelaev Alar vaikselt oma alusel. Laeva sõidud on sõidetud ja ta purjed ammugi kõdunenud, kuid peagi on vana laeva mastide kohal taas valged tuult täis “purjed”.

1998. aasta juulis Taanist koju, Hiiumaale toodud Alari kohal kõrgub praegu kolm kõrgepingeliini moodi tugimasti, millele peagi tõmmatakse lumivalge pingul purjesid meenutav kate. Kattel on kaks eesmärki: varjata laeva heitliku ilma eest ning saada vaatemagnetiks ja pilgupüüdjaks.

Katte all hakatakse purjekat tasapisi restaureerima ning sellest saab protsess, milles saavad osaleda ka Sõru sadamasse saabuvad turistid. Igaüks võib ise sepistada spetsiaalse naela, piigi ning selle laevameistri käe all Alari pardasse lüüa. Projekti juht Kalev Kotkas ei salgagi, et Emmaste vald kopeerib Ahvenamaa eeskuju, kus samal moel ehitati üles tervelt kaks uut purjelaeva — Albanus ja Linden.

Sadamale läheneb täispurjes laev

Alari katusekatte arhitekt Toomas Ranki sõnul saigi Alari “ülikond” nii eriline seepärast, et sellest peab saama meeldejääv visuaalne märk: ükskõik kas läheneda Sõru sadamale merelt või maalt, vaatajale peaks jääma mulje, et sadamale läheneb täispurjes laev. Kattel on täita ka ilmastikumõjude leevendamise ülesanne, kuid sellest peab siiski tuul läbi käima, kuna liiga suurt purjepinda ei saa tormisele rannale tekitada.

“Kui vihm sajab ülevalt, avadest sisse, siis laev saab märjaks. Tuleb järgmine tuul ja kuivatab laeva ära. Kui aga vihm osutub probleemiks, on alati võimalus teha üks sirm, mis selle probleemi lahendab,” selgitas Rank.

Nii unikaalset objekti pole lihtne ehitada, kuna eeskujusid pole mitte kusagilt võtta, rääkis projekti juht Emmaste vallavolikogu liige Kalev Kotkas. Laevakatte ehitusse on kaasatud dotsent Ivar Talvik Tallinna tehnikaülikooli ehitusteaduskonnast ja tema kaudu ka Matti Orpana, kes on kõigi Soome viimaste aastate tekstiilkatuste projekteerija. Kui katte metallkonstruktsioon osutus kavandatust isegi odavamaks, siis hulga keerukamaks ja kallimaks kujunes laeva maaletõmbamine. Ka Sidney ooperiteatrit meenutava katusekatte projekteerimine on arhitektil kavandatust enam aega võtnud.

Praeguseks on Alari katuse ehitamiseks kulunud üle 1,1 miljoni krooni Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse Saarte Programmi ja valla enda raha, Alari “ülikonna” kogumaksumus on 1,7 miljonit krooni. Veel on jäänud teha pingutustrosside süsteem ja paigaldada kattekangas.

Alari “purjed” peavad vastu 15 aastat

Vallajuhid ja rahastajad seisid viimati valiku ees, kas teha “purjed” odavamast purjeriidest, mis asjatundjate sõnul kestaks vaid kolm aastat, või PVC-kangast, mille eluiga oleks 15 aastat. Muidugi kujuneksid kallimast kangast “purjed” kavandatust kordades kallimaks.

Teisipäeval käis Alarit vaatamas Hiiumaa visiidil viibinud siseminister Jaan Õunapuu koos ministeeriumi spetsialistidega. Siis jõuti kokkuleppele, et Saarte Programmi tööd lõpetatakse ilma katet paigaldamata ning kohe, kui hinnapakkumised käes, esitab vald EASile uue taotluse kallima katte soetamiseks.

“Latt tuleb tõsta nii kõrgele, et sellest ülesaamiseks peab pingutama. Oleme väsinud tootmast hallust ja tavalisust. Neid karpe — vundament, seinad, katus, avatäited — oleme projektipõhiselt teinud kümneid. Aga niisugusele laevale ei saa peale teha tavalist plekk-katust, mida meile mõni firma pakub lausa tasuta. Alari katusekattest peab saama vaatemagnet ja see siin on tõesti väga intelligentne lahendus,” kiitis kaua tehtud, kuid kaunikest mudelit Kotkas.

Tahame üht ilusat asja teha, mis oleks auks ja uhkuseks nii Eestile kui ka Emmaste vallale, kinnitas abivallavanem Eve Kustala.
 
  HARDA ROOSNA Hiiu Leht 02-09-2005  
 
Jaga | FacebookTwitter  |
 
 
Lisa oma kommentaar
Nimi
E-Post
 

 
 
 
  Otsing Saarlasest
Saada meile vihje sündivast uudisest:


Sinu e-post:

5+4= (summa sõnaga)

» Rahvusvaheline droonipatrull Hiiumaal
» Kas lõhkus või hoopis kolis?
» Inimesed sinilille taga: nooremseersant Kaili Uusoja
» Personaalnäitusele kas läbi klaasi või personaalselt
» Õnneliku lõpuga tulekahju Ülendil
» Sellest tuleb Jüriöö ülestõus!
» Põllumehed seisavad silmitsi rändlinnukahjudega
» Emmaste mõisapark vajab uuendust
» Teedeehituseks riigil vahendeid jagub
» Sinilillekampaaniaga anname au veteranidele
» veel
© Deevision Webgraphics Kontakt | Reklaam | Screensaver | Rss | Külastajaid 2674 Veebimajutus: www.eq.ee