www.saarlane.ee/uudised/uudis.asp?newsid=26398&kat=3
Discovery’le tehakse kosmoses tehniline ülevaatus

Eile õhtul maalt lahkunud kosmosesüstiku Discovery meeskond teeb täna süstikule tehnilise ülevaatuse, et veenduda selle korrasolekus.

Astronaudid uurivad süstiku tiibade ja ninaosa seisundit 15 meetri pikkuse robotkäe otsas oleva sensorsüsteemi külge paigutatud kaamera ja laserseadme abil, vahendavad Postimees BBC-d ja Reuters'it.

Sellisel moel suudetakse tuvastada ka laeva suurust arvestades imeväikeseid, mõne millimeetri suuruseid pisivigastusi.

Tegemist on rutiinse ülevaatusega, mis muudeti süstiku meeskondadele kohustuslikuks pärast kolm aastat tagasi Columbiaga juhtunud katastroofi.

Mõningaid kõhklusi seoses Discovery stardiga tekitas asjaolu, et vahetult pärast õhkutõusmist eraldusid süstiku kütusepaagist väikesed isoleervaha tükid ja lennule eelnenud päeval avastati kütusepaaki katvast vahast ka väike pragu.

NASA ametnike sõnul on teatud hulga vaha eraldumine kütusepaagist õhkutõusmisel siiski paratamatu ja see ei kujuta endast kosmoselaevale mingit ohtu.

NASA süstikuprogrammi juht Wayne Hale luges Discovery seekordse pisiviperustest hoolimata õnnestunuks ja pidas seda suureks edasiminekuks võrreldes varasematega.

Discovery pardal viibib seitse astronauti - viis meest ja kaks naist. Missiooni kestuseks on planeeritud 12 päeva ja selle eesmärgiks on toimetada rahvusvahelisse kosmosejaama ISS 13 tonni varustust ja seadmeid.

Süstik peaks kosmosejaama juurde jõudma homme.

Lisaks rahvusvahelise kosmosejaama teenindamisele peab Discovery meeskond katsetama ka süstikule turvalisuse parandamiseks tehtud uuendusi, millele NASA on viimase kolme aasta jooksul kulutanud 1,3 miljardit dollarit ehk üle 16 miljardi krooni.

Missiooni lõpus jäetakse sakslane Thomas Reiter rahvusvahelise kosmosejaama pardale, ülejäänud meeskonnaliikmed naasevad maale.

Tegemist on esimese süstikulennuga 2006. aastal ja üldse 115. lennuga NASA süstikuprogrammi ajaloos.

Discovery peaks Maale naasma 16. juulil.

PM Online / Postimees 05-07-2006