![]() |
Maadevahe pigijärve likvideerimine maksab üle miljoni krooni |
Saare viimaste aastakümnete suurima keskkonnareostuse, Maadevahe bituumenitehase pigijärve likvideerimine maksab Saare Teedevalitsusele 1,2 miljonit krooni. “Kuigi reostus tekkis kuus aastat tagasi, leidsime alles käesoleval aastal raha, et saada kõik tagajärjed kõrvaldatud,” lausus Saare Teedevalitsuse juhataja Aleksander Kollo. Tema sõnul eraldasid maantee- ja keskkonnaamet enamuse 1, 2 miljonist kroonist, mis kulub pigireostusest vabanemiseks. Reostus tekkis kuus aastat tagasi, kui asfaldibituumeni tootmisel tekkis Maadevahe bituumenibaasi taha põlevkiviõli jääkidest pigijärv. Ilmselt tekkis reostus seetõttu, et keegi keeras baasi mahutite ja katelde kraanid lahti. Teedevalitsus alustas puhastustöid aprillis ning loodab töödega lõpetada enne talve tulekut. Kollo sõnul põhjustas lekke vananenud tehnika, mille tulemusel tekkis 25 meetri laiusele reostuskohale umbes 70 sentimeetri sügavune pigikiht. Hinnanguliselt võis loodusesse sattuda umbes 25- 30 tonni põlevkiviõli- ja bituumenijääke. Bituumenitehase endise töötaja Ants Helde sõnul pole imeks panna, et leke tekkis. “Baasil polnud ees värvat ning samuti polnud turvameest, igaüks võis kraane keerama tulla,” ütles ta. “Baasi hooldus ei olnud eriti heal tasemel, sest ala on mitu korda põlenud. Paarkümmend aastat tagasi sai selle tõttu ka üks meestöötaja ränki põletushaavu,” rääkis Helde. Saare Maavalitsuse keskkonnateenistuse juhataja Raivo Kallas sõnas, et Maadevahe reostus on Saaremaa viimaste aastakümnete suurimaid. “Õnneks ei tekitanud saaste loodusele korvamatuid tagajärgi,” ütles Kallas. Õlisetetest ei kannatanud ka lähedalasuv Maadevahe jõgi. Saaremaa teede pindamiseks kasutatud bituumeni tootmist alustati Maadevahe tööstuses 50- ndate lõpus. Kuus aastat tagasi otsustas teedevalitsus bituumeni tootmise lõpetada, kuna teede ehitamiseks hakati kasutama mandril toodetavat naftabituumenit. |
Oliver Rand Meie Maa 17-10-2000 |