|
|
|
|
prindi | saada
sõbrale |
kommentaarid e-postile | |
|
|
Saare maavalitsus: viina vedu ei peagi doteerima
(4)
|
|
|
|
Saare maavalitsuse õigustalituse juhataja Jaan Leivategija lükkas ümber mõnede ruhnlaste arusaamise, nagu oleks maavalitsus saarele veetavale alkoholile maksu kehtestanud.
Tema sõnul ei peaks riik alkoholivedu doteerima ega hoolitsema selle eest, et ruhnlane pudeli viina kätte saaks.
Saare maavalitsuse ja Saksa lennufirma Luftverkehr Friesland Brunzema und Partner KG sõlmitud avaliku teenindamise lepingu järgi kehtivad alates 1. jaanuarist Pärnu-Ruhnu ja Kuressaare-Ruhnu lennuliinil uued kaubaveohinnad. Kohalikud kauplused võivad kokku ühe kaubareisi kohta nädalas vedada lennukiga Kuressaarest või Pärnust Ruhnu 450 kilo toidu- ja esmatarbekaupa, mis teeb ühe poe kohta 225 kilo. Iga ülekilo eest tuleb maksta 1 kroon 30 senti.
Alkoholivedu on kauplustele tasuline ja selle eest peab maksma kolm krooni kilo kohta. Jurist Leivategija sõnul ei tohi tekkida olukorda, kus kaupmees laadib lennuki õllekaste täis.
“Sel juhul tekib küsimus, mida riik doteerib. Kas me doteerime toitu, mida kohapeal ei toodeta ja mis oleks Ruhnus inimestele mõistliku hinnaga kättesaadav, või doteerime viina ja laseme seda müüa nii kallilt kui tahetakse,” tõstatas Leivategija küsimuse.
Maksab vaid transport
Leivategija sõnul sätestab ühistranspordiseadus avaliku liiniveo korraldamisel põhimõtte, mille järgi avaliku liiniveo kulud peavad olema kaetud avaliku teenindamise lepingu alusel osutatava ühistransporditeenuse eest saadavast tulust ning riigieelarvest ja omavalitsusüksuse eelarvest antavast toetusest.
“Sõlmitud lepingu kohaselt veetakse kaupa Ruhnu eraldi kaubareisidena. Lennureisi maksumus ei sõltu oluliselt sellest, kas tegu on kauba- või reisijateveoga. Seega, ka kaubareisi puhul katab kaubaveo kulud see isik, kellele veoteenust osutatakse, ja riigieelarvest antavast toetusest,” lausus Leivategija.
“Antud juhul ei ole tegu mingi kaubaartikli maksustamisega, vaid transporditeenuse osutamise eest makstava tasuga,” lisas ta.
Kuressaare-Ruhnu kaubareisi omahind on kuus krooni, Pärnu-Ruhnu kaubareisi omahind üheksa krooni 20 senti kilo kohta. Vedaja peab maksma Pärnu lennujaamas 1 kroon 30 senti kauba käitlemise kilo pealt.
“Mingit sellist asja küll ei ole, et kui keegi tahab vedada kahte pudelit õlut, peab ta selle eest kolm krooni lauale panema,” ütles Leivategija. Reisijale on kuni 15-kilone pagasivedu tasuta, sealhulgas võib olla ka alkoholi. “Reisijal kasti õlle eest maksta ei tule, kui see jääb 15 kilo piiresse,” tõi Leivategija näite.
Iga ülekilo eest tuleb reisijal maksta kolm krooni. Maavalitsuse ja lennufirma vahelisest liinilepingust jäid välja tubakatooted, kuid Leivategija arvates ei peaks riik ka neid doteerima. Praegu lähevad sigaretid Ruhnu esmatarbekaubana. Piirivalve ja vallavalitsus saavad vedada oma tööks vajalikku tasuta 50 kilo piires. Sama suures koguses saab tasuta kaupa vedada ka Eesti Post, välja arvatud kataloogikaup, mille veo hind lepitakse kokku vedaja ja Eesti Posti vahel.
Ei diskrimineerita
Kaarel Laugu jutu kohta ütles Saare maavalitsuse jurist Jaan Leivategija, et ta saab aru Laugust kui endisest vallavanemast, kes tunneb ennast kogukonna liikmena ja üritab saare elanikke kaitsta ning sõna võtta. Samas ei saa ta aru, kuidas ruhnlasi Laugu arvates diskrimineeritakse.
“Nii reisijapileti kui kaubaveo hinna osas on eelistatud olukorras Ruhnu alalised elanikud, kellele kehtestati mitmeid soodustusi. Kaukaaslased ja indiaanlased on piletihindades võrdsustatud kohalikega ainult ühes positsioonis – nad võivad vedada lennukis tasuta 15 kg käsipagasit ja nii nagu ruhnlased, ei pea ka nemad sel juhul esitama deklaratsiooni käsipagasi hulgas oleva alkoholi kohta ja selle eest eraldi tasuma,” teatas Leivategija.
Tema sõnul ei saa kogu aeg mõelda selle peale, kuidas ruhnlane viinapudeli tasuta kätte saab. “Ma ei saa aru, kui suur see janu peab olema, et kolm krooni juba mõjuma hakkab,” rääkis Leivategija.
Ta jäi kindlaks, et riigil peab olema õigus öelda, kuidas ja mida doteerida. “Ilma riigi toetuseta ei lendaks lennuk mitte ühtki tundi. See on suur asi, kui ruhnlane saab lennata 50 krooni eest. Kõik, mis oleme teinud, oleme teinud kooskõlas Ruhnu vallaga,” sõnas jurist Leivategija. Tavareisijale maksab Ruhnu lennupilet 200 krooni.
Müügihinnale otsa
Saarel ühte kauplust pidava OÜ Liise Talu Ruhnu Saarel juhataja Luise-Maria Jõers ütles, et seni läks alkohol tavalise kauba kilode hulka ja selle vedu oli tasuta.
“Inimesed ostavad kindlasti vähem, sest alkohol maksab nüüd poes kolm krooni rohkem. Eriti annab see tunda õlle ja džinni puhul. Teisest küljest võib-olla on hea, sest juuakse vähem,” tõdes Jõers.
Tema sõnul kehtestati ka mitu aastat tagasi alkoholiveole tariif, kuid see võeti jälle maha. “Algul peeti arvestust kilode ja siis pudelite pealt,” meenutas Jõers. Ta arvas, et ka nüüd ei jää viina ja õlle vedu kauplusele tasuliseks mitte kauaks. “Kui laev hakkab sõitma, siis seda ilmselt ei ole. Ei pea kilosid lugema ega midagi,” lausus Jõers.
Plaan pöörduda kohtusse
Ruhnu endine vallavanem Kaarel Lauk ütles, et kavatseb liinilepingu pärast halduskohtusse minna. “Mina selliste asjadega nalja ei tee. Ükski seadus ei volita Saare maavalitsust hakkama avaliku liini lepingus kaupa sorteerima,” ütles ta. Laugu sõnul on küsimus seaduse tõlgendamises. “Põhiseaduse järgi peavad kõik Eesti kodanikud olema võrdsed. Kõik teenused peavad samuti olema neile võrdselt kättesaadavad,” lausus eksvallavanem.
Tema arvates ei ole riigil avaliku liini raames volitust mingit asja eraldi maksustada. “Mismoodi saab Saare maavanem öelda, et ruhnlasele peab pudel õlut olema kolm krooni kallim?
See oleks sama, kui majandusministeerium kehtestab Saaremaa Laevakompaniile Saaremaale veetavale õllele ja viinale kvoodi,” lisas Lauk.
|
|
|
 |
|
|
Ahto Jakson Meie Maa 23-01-2007 |
|
|
|
Jaga | |
 | | |
|
|
|
|
|
|
|
|