|
|
|
|
prindi | saada
sõbrale |
kommentaarid e-postile | |
|
|
Saarlaste viikingilaeva idee piirjooned selguvad
(1)
|
|
|
|
|
 |
|
 |
Norralaste kinnitused, et nende esiisad jõudsid Ameerikasse ammu enne Kolumbust, jätsid saja aasta eest jänkid külmaks. |
 |
Mittetulundusühingu Saaremaa Viikingid liikmete kavatsus ehitada võimalikult originaalilähedane viikingilaev ning minna sellega merereisile, hakkab tasapisi selgemaid piirjooni võtma.
“Meie eesmärk on laev valmis ehitada, et ta võiks, nii nagu teisedki viikingilaevade reproduktsioonid, seilata siinpoolsel Läänemere rannikul ning teha Eestis ja Lätis lõbusõite,” tunnistas viikingiklubi liige Jaanis Prii. “Pärast paariaastast harjutamist võib ette võtta ehk ka juba mõned pikemad reisid.”
Jaanis Prii sõnul on klubilased jõudnud nüüdseks läbi mõelda, milline ehitatav laev tulema peaks, samuti on läbi kaalutud ka rahastamise võimalused. “Meie laev tuleb Norrast välja kaevatud Gokstadi viikingilaeva koopia. Muidugi mitte üks-ühele, sest nüüdisaja laev peab vastama praegustele nõuetele,” rääkis Prii.
Kogu laevaehitusprojekt läheb maksma 3,7 miljonit krooni, kaks kolmandikku rahast läheb ehitustöödele, kolmandik kulub laevaga kaasnevatele väikeprojektidele. “Tahame näiteks pakkuda asjahuvilistele võimalust ka ise laeva valmimisele kätt külge panna,” lausus Prii.
Raha loodavad Saaremaa Viikingid leida peamiselt sponsorluse korras, samuti on olemas mõned fondid, mille kaudu sarnaseid projekte rahastatakse. “Lootus raha saada on täiesti olemas, praegu käivad läbirääkimised peasponsori ja ka väiksemate toetajate osas. On ainult aja küsimus, kui kiiresti need asjad paika saavad. Praegu arvame, et kui meil on kolmandiku rahasumma suhtes eelkokkulepped olemas, läheb kergemaks. Selle summa eest saab laeva kere valmis ehitada ja siis on juba lihtsam igale võimalikule toetajale näidata, kuhu ta oma raha paigutab.”
Viikingilaeva purje hakkab tema sõnul ehtima peasponsori logo, laeva pardakilbid on plaanis samuti reklaampinnana välja müüa.
Tõenäoline on, et saarlaste viikingilaeva ehitus usaldatakse aktsiaseltsile Saare Paat, kel on viikingilaeva ehituse kogemus juba olemas. Materjalina kaalutakse lehise-, männi- ja tammepuidu kasutamist.
Prii sõnutsi on 23,5 meetri pikkuse viikingilaeva ehitus alles saarlastest viikingimeelsete mõtteis mõlkuva suurema projekti esimene osa. Pärast laeva valmimist, mida loodetakse juhtuvat paari aasta pärast, võib järgmise etapina kõne alla tulla viikingiasula rajamine Atla külla.
Viking seilas üle Atlandi
Enam kui saja aasta eest, 1892, otsustasid norralased omal moel osa võtta Ameerikas toimunud pidustustest, mis tähistasid neljasaja aasta möödumist Kolumbuse retkest uuele kontinendile.
Sandefjordi linnas ehitati Gokstadist leitud viikinglaeva täismõõduline tammepuust koopia. Nimeks anti alusele lihtsalt Viking.
Kapten Magnus Anderseni juhtimisel seilas Viking Norrast Bergenist Atlandile ja jõudis nelja nädala pärast üle lombi Newfoundlandi. Sealt purjetas laev New Yorki ja hiljem oli alus väljas Chicago 1893 aasta maailmanäitusel.
Suuremat tähelepanu laev ei pälvinud, kuna näitus oli pühendatud Kolumbuse avastusretke aastapäevale. Norralased söandasid siiski selgitada, et esimesena jõudis Ameerikasse viiking Leif Ericsson.
|
|
|
 |
|
|
TIIU TALVIST Meie Maa 25-01-2001 |
|
|
|
Jaga | |
 | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Maurits, Mauri, Maur, Marvo | | |
|